עיצוב תאורה לאירועים

איך עובדת מערכת תאורה לאירועים?

מה זה פרוטוקול DMX?

כמעט אין מדריכים מקצועיים באינטרנט שמסבירים על תאורה בעברית, לכן החלטנו להכין מדריך בסיסי קצר לעיצוב תאורה.

נתחיל בדבר הכי בסיסי בתאורה והוא פרוטוקול DMX.

מהו בעצם פרוטקול DMX?

פרוטוקול זו שפה דיגיטילית המשמשת לתקשורת בין מחשבים או מכשירים אלקטרוניים. שפת הDMX מורכבת בעצם מטבלה של 512 עמודות או ערוצים לצורך העניין שבכל עמודה (או ערוץ) מצוין ערך מ0 עד 255.

ממה נובעות מגבלות גודל?

מגבלות גודל הטבלה נובעות משיטת הקידוד של שפת הDMX לשפה דיגיטלית, ולכן אם רוצים להעביר מידע של יותר מ512 ערוצים צריך להעביר עוד כבל עם סיגנל דיגיטלי נוסף ובו ניתן להעביר מידע על עוד 512 ערוצים.

מה תפקידו של הDMX?

הDMX עובר כמידע דיגיטלי בין פיקוד התאורה למכשיר אשר הוא פוקד עליו בכבל עם 3 גידים בד"כ כבל XLR  עם +- והארקה.

מה תפקידו של הפיקוד?

הפיקוד מעביר בכל רגע נתון את נתוני הטבלה בכבל הDMX. שימו לב שבשונה מסיגנל אנלוגי, במידה ויהיה ניתוקים בסיגנל בין הפיקוד לפנס אפילו לשניה אחת, הפנס ישתגע ויתאפס. לכן חשוב להקפיד על כבל שמתאים להעברת סיגנל דיגטלי.

אז איך אנחנו מחברים את הפנסים שלנו לפיקוד?

בין אם מדובר על דימר או על פנס חכם בדרך כלל יש כניסת DMX למכשיר (XLR זכר) ולידו יציאה (XLR נקבה). באם תפתחו את הפאנל של המכשיר תראו שיציאת הDMX בעצם משורשרת לכניסה. מה שאומר שהעצם בכל מכשיר כזה יש מין כבל Y קטן שמפצל את אות הDMX ל2 אותות, אחד הולך למכשיר ואחד יוצא ממנו. כך נוכל לחבר את אות הDMX מהיציאה של המכשיר הראשון לכניסה של המכשיר השני וכן הלאה.

שימו לב!

בכל פיצול Y כזה שקורה בתוך פאנל המכשיר יורד עוצמת הסיגנל של הDMX בכבל, מה שאומר שלאחר מספר מסוים של מכשירים האות יהיה חלש מדי ע"מ להפעיל את המכשיר.

אז מה עושים כשרוצים לחבר כמות גדולה של מכשירים?

אם רוצים לחבר כמות גדולה של מכשירים, אפשר להשתמש במגבר סיגנל של DMX שגם נקרא מפצל DMX. זהו מכשיר שמכניסים אליו את הסיגנל והוא מגביר את הסיגנל ומפצל אותו למספר יציאות בו זמנית.

אחרי שחיברנו את כל המכשירים, הכוללים דימרים ופנסים חכמים, הבה נבין איך הפיקוד שולט בכל אחד מהם:

כל מכשיר מקבל בסיגנל הDMX את הטבלה השלימה של כל 512 הערוצים, ובכל אחד מן המכשירים ניתן לכוון כתובת, מ1 עד 512, כך  שבעצם הוא מתחיל להתייחס לטבלה רק מהכתובת אליה כוון. לדוגמא, דימר עם 6 ערוצים שמכוון על ערוץ 7, יתייחס בערוץ הראשון שלו לערך שכתוב בטבלת הDMX על ערוץ 7 ולערוץ השני שלו לערך שבערוץ 8 בטבלה וכן הלאה עד ערוץ 6 שיתייחס כמובן לערך שבערוץ 12 בטבלת הDMX.

לקבלת הצעת מחיר אטרקטיבית לעיצוב תאורה לחץ כאן.

נכתב ע"י נפתלי מאיר

לעוד מדריכי תאורה לחצו כאן.

השירותים שלנו

צרו איתנו קשר

גלריית תמונות

מלאו פרטים וארגון האירוע שלכם עובר לידיים טובות

תודה שיצרת איתנו קשר

אנחנו נחזור אליך בהקדם כדי לתכנן לך ארוע בדיוק כמו שחלמת.